navbar


tirsdag den 22. juni 2010

Sådan kan du gøre et billede skarpere

I mit tidligere indlæg nævner jeg, at jeg har siddet længe og arbejdet med billederne, for at gøre dem brugbare til siden. Problemet med dem er, at de er taget i mørke, med et ældre digitalkamera, og ikke er skarpe. Umiddelbart ville jeg have kasseret dem, indtil jeg begyndte at rode med Photoshop, og fandt ud af, at de måske alligevel kunne reddes, med lidt digital billedredigering.

Du får derfor lov til at se hovedbilledet i sin højeste opløsning i en før og efter udgave her:

(Du kan klikke på billedet, og se det endnu større...)

Der er ikke så mange pixels at arbejde med, derfor kan det ikke gøres 100% skarpt... men det går an... Havde billedet været taget i en højere opløsning, kunne det faktisk rimeligt smertefrit være blevet gjort endnu bedre.

Måske sidder du og tænker, at det her kan jeg slet ikke finde ud af...! Og får mindreværdskomplekser så snart du høre det fancy ord Billedredigering. Men jeg fandt en simpel lille vejledning på nettet, hvor man bruger det indbyggede Sharpen Filter i Photoshop. Det skulle efter sigende også findes i Photoshop Elements.

Så giv det et forsøg, og red nogle af de uskarpe billeder du har gemt, fordi det er en del af et uundværligt minde. Vejledningen du skal bruge, finder du her:

Ud over at have gjort billedet skarpere, så har jeg "slukket" pc-skærmen i baggrunden, for at skabe noget mere ro i billedet... Rigtig god fornøjelse med arbejdet...!

Knus
...Engel...

1 kommentar:

Gitte sagde ...

Hold da op en forskel det giver ved den redigering. Tror jeg må se at få sparet op til det program. Har en del lettere sløret billeder liggende som jeg bare ikke kan få mig selv til at slette.:)
Tak for det super gode tip Heidi :)
Du må forsat ha' en skøn uge og weekend
Knus